Slik har du aldri kjøpt bil før

Møller Bil Jærhagen er noe så uvanlig som en bilbutikk inne på et kjøpesenter. Med lengre åpningstider og fokus på digital bilbygging, har Møller Bil Jærhagen revolusjonert måten man kjøper bil på.

Et helt nytt salgsformat

Digitaliseringen har endret kundenes kjøpsvaner. Man handler ikke bare klær, sko og dagligvarer på nett, men også kjøretøy. Flere og flere kunder sitter hjemme i stua og leser biltester, vurderer ulike merker opp mot hverandre og bygger bilen sin på internett. Som bilforhandler nytter det ikke lenger å sitte stille og vente på at kundene skal komme til seg.

Møller Bil og ŠKODA ønsker å teste ut nye salgsformater. Et salgspunkt på et kjøpesenter gir forhandleren mulighet til å bringe ŠKODA nærmere folket.

- Veldig mange bestemmer seg for bilmerke hjemme via nettet, forteller markedssjef for Møller Bil Jærhagen Kjetil Reve. Nå satser han på å komme inn i en tidligere fase enn andre bilselgere, før folk i det hele tatt har bestemt seg for å kjøpe bil.

Digitalt showroom på Jærhagen kjøpesenter

Showroom

Når bilforhandlere har åpent er kunden ofte selv på jobb. Møller Bil Jærhagen vil følge senterets åpningstider, fra 10-20.00 på hverdager og 10-18.00 på lørdager. ŠKODA håper at de lange åpningstidene når konkurrentene har stengt, vil gi et konkurransefortrinn.

En kombinasjon av å bygge bil digitalt sammen med selger og få tilbud om testkjøring like etter, vil dekke kundens behov og forventning.

- Butikken vår er moderne og skiller seg fra tradisjonelle bilforhandlere på mange måter, sier Reve. I stedet for å ha flere varianter av den samme bilmodellen på utstilling, har butikken kun et eksemplar av hver modell. Vil kundene se bilen i en annen farge eller med annen styling, får man det kjapt opp på storskjermen eller det store "salongbordet" med touch-skjerm.

Demobilene står i parkeringshuset like utenfor butikken, klare for testkjøring.

Knallåpning med festivalstemning

Møller Bil og ŠKODA inviterte til folkefest på åpningsdagen 23. mars 2019, og det ble anslått at over 1000 interesserte mennesker var innom de nye lokalene på Jærhagen kjøpesenter. Reve og de ansatte på Møller Bil Jærhagen hadde en travel dag med å demonstrere det digitale showrommet, og det ble også solgt biler denne dagen.

- Vi laget festivalstemning med alt fra Hold på bilen-konkurranse og vinn en ŠKODA-sykkel, til lokale artister fra Idol og Norske talenter, forteller Reve. Varaordfører Torbjørn Hovland var invitert for å klippe snoren.

Også senterleder Siri Øksnevad Olsen var fornøyd etter åpningsfesten:

- Jeg har kjempetro på Møller Bil Jærhagen. Dette blir veldig spennende. Nå har vi fått den råeste bilbutikken i Norge!

Åpningsfesten ble først omtalt i Jærbladet

Klare for å ta imot kunder

På Møller Bil Jærhagen står fire serviceinnstilte ansatte klare til å ta med kunder på en digital rundtur i showrommet. Markedssjef Kjetil Reve har med seg et sterkt lag av dyktige selgere: Tim Danielsen, Kinga Rej og Magnus Danielsen. De har tro på at den nye butikken blir en game changer.

- En digitalisering av hele salgsprosessen vil revolusjonere måten vi selger ŠKODA på, sier Reve. - Det blir enklere for selger å styre prosessen, fra start til signering. Lange åpningstider betyr høy grad av tilgjengelighet slik at kundenes behov blir møtt. Man trenger ikke lenger ta seg fri fra jobb for å prøvekjøre ŠKODA!

Konseptet showroom er den nye måten å kjøpe og selge på, både når det gjelder redskaper, interiør, bolig og bil. Showroom for bil er allerede stort i utlandet, og ŠKODA baner vei for bilbransjen i Norge. Vi forventer å se mer av denne typen salgspunkter i fremtiden. Møller Bil Jærhagen har åpent fra 10-20(18).